Kringspelen

Krantenmeppertje

De spelers zitten in een kring. Eén speler staat in het midden, de krantenmepper. Een speler noemt een naam en de krantenmepper probeert de genoemde persoon zo snel mogelijk op de schoot te tikken met de krant. Die persoon probeert dat te voorkomen door snel een andere naam te noemen …

Hoepel veroveren

Groep staat in een kring, met een speler in 't midden. Iedere speler staat in een hoepel. Een hoepel is echter niet bezet. Op een teken van de spelleider probeert de middenspeler een vrij kringetje te bezetten. De kringspelers verhinderen dit door steeds, met een sprongetje, op te schuiven naar …

Pakjesdrager

In de zaal staan stoelen in een kring, één meer als er spelers zijn. In het midden staat een speler. De overige spelers zitten op een stoel. De midden speler moet proberen een doosje op de lege stoel te leggen. De zittende spelers moeten proberen dat te verhinderen. Slaagt de …

Dodende straal

In de zaal staan stoelen in een kring opgesteld. Een van de spelers verlaat even de speelruimte. Een van de overige spelers wordt aangewezen als de dodende straal. Deze speler heeft tot taak door middel van een knipoog andere spelers te 'treffen'. Is een speler getroffen dan gaat hij voorovergebogen …

Klapbal

Middenspeler moet bal naar iemand in de kring gooien. Deze kringspeler moet in zijn handen klappen voordat hij de bal vangt, waarna hij de bal weer terug gooit naar de middenspeler.

Op teken start het spel; de middenspeler gooit de bal naar een kringspeler. Wanneer iemand de bal laat vallen …

Reder kapitein

De spelers zitten in een halve cirkel. Iedereen heeft een naam van een bootwerker. De verstekeling begint. Hij staat op en zegt dan eerst zijn eigen naam en dan zijn naam van een ander, bijvoorbeeld: "Verstekeling, Reder". Dan gaat hij weer zitten en is de reder aan de beurt. Als …

Knipogen

In de zaal staan stoelen in een kring opgesteld. De helft van de groep zit op stoelen in de kring (met hun rug tegen de stoelrug). Achter iedere stoel staat een speler met de handen op de rug. Een stoel is vrij. Er staat wel een speler achter. Deze speler …

Inhaalrace

Twee partijen die om en om in een kring staan moeten elkaar de bal toewerpen. Welke partij haalt wie in.

Iedere groep heeft een bal. Op teken van de spelleider moet de bal in dezelfde richting worden gespeeld naar de volgende speler van de eigen groep. Starten bij twee tegenover …

Poortbal

Op teken van spelleider moet de persoon in het midden van de kring trachten de bal door iemands benen heen te rollen, hij mag daarbij allerlei schijnbewegingen waken. Maar als hij gooit moet hij precies in 't midden van de kring staan. De kringspelers mogen hun voeten niet bewegen, maar …

Sanderbal

Een even aantal spelers staat in een kring. Twee spelers aan beide zijden van de kring krijgen een bal. De oneven spelers horen bij team één en de even spelers bij team twee. Als het spel begint gooien ze de bal naar de speler die twee plaatsen verder in de …

Geef de bal door

In de zaal staan stoelen in een kring opgesteld. Een speler of spelleider staat met de rug naar de kring. Intussen geven de spelers in een richting een bal aan elkaar door. De speler die buiten de kring staat geeft een teken. De speler die op dat moment de bal …

Blikjes verdedigen

Kringspelers trachten met een tennisbal blikjes of knotsen omver te rollen die in het midden van de kring staan. Deze worden echter verdedigd door een middenspeler.

Op een teken start een van de kringspelers met het spel. Diegene uit de kring die het laatste blikje of de laatste knots/kegel …

Balveroveren

Balveroveren of lummelen is een spel dat gespeeld wordt met 5 tot 15 spelers. Voor het spel heb je een bal van willekeurige grootte nodig.

De spelers vormen een flinke kring en één speler gaat midden in de kring staan.

De kringspelers bezitten de bal en gooien die naar elkaar …

Zesbal

De spelers staan in een kring en houden elkaars handen vast. In het midden van de kring staat een pion die makkelijk omgestoten kan worden. De spelers proberen vervolgens elkaar tegen de pion aan te duwen of te trekken, zonder de handen los te laten. Diegene die de pion omstoot …

Hond en vos

De spelers staan in een kring zodanig dat er tussen de spelers door gelopen kan worden. De vos mag in alle richtingen en door alle openingen lopen. De tikker is verplicht precies dezelfde weg te lopen die de vos kiest. Is de hond het spoor bijster of hij maakt een …