Tikken

Mutsenvoetbal

Net als bij gewoon voetbal zijn er twee teams en twee doelen. Er is echter geen bal.

De persoon met de muts op zijn hoofd is de bal. Deze persoon kan scoren door in het doel van de tegenpartij te lopen, met de muts op zijn hoofd. Spelers van de …

Wasknijper krijgertje

Elke speler heeft ergens aan zijn kleding een wasknijper bevestigd. Degene, "die hem is", niet. Hij moet nu proberen, een knijper te pakken te krijgen. De speler, die zijn knijper kwijtgeraakt is, wordt dan jager.

Variaties:

  • Iedereen, die zijn knijper kwijtraakt, wordt jager; er komen dan natuurlijk hoe langer hoe …

Drie is te veel

Eén speler is tikker en een andere speler is loper. De overige spelers staan per tweetal verspreid in het speelveld bij elkaar, met de binnenhanden vast. Op een teken van de spelleider probeert de tikker de loper te tikken. De loper kan zich veilig stellen door een speler van een …

Jacht op verdovende middelen

Er wordt gebruik gemaakt van twee "heuvels" in het terrein. Een heuvel is depotplaats en de andere is verdeelplaats van de verdovende middelen. Hier tussen ligt de grens. Aan het spel nemen drie partijen deel.

  • de opsporingsdienst voor verdovende middelen (OH)
  • de douane, die de grens bewaakt.
  • de handelaren in …

Overlopertje

Alle spelers op de tikker na staan aan één kant van het afgebakende speelveld. Tikker staat in het midden. Op teken van de spelleider moeten de spelers naar de overkant, terugkeren is niet toegestaan. Aan de overkant aangekomen wachten op het volgende teken. De geraakte spelers worden geteld, punten voor …

De domme vis

Bij dit spelletje uit Vietnam vormen alle spelers een lange rij (ze houden elkaar goed vast). Het begin van de rij is de kop van de vis, het einde de staart. Nu gaat het erom dat de kop van de vis probeert de staart op te eten. Dat betekent dat …

Lopend dodenstraal

De spelleider loopt in het donker door het bos. De spelers moeten hem proberen te tikken. De spelleider kan dit voorkomen door zijn zaklamp aan te doen, zich om te draaien en een speler af te schijnen. Hierbij schijnt de spelleider op de speler en noemt hij zijn naam. De …

Inktvistikkertje

Inktvis, 4 of 3 kinderen, houden elkaar vast via de rechterpols-handverbinding. Met de linkerhand (tentakels) proberen ze te tikken. Afgetikte spelers vormen als er voldoende zijn nieuwe inktvissen. Spel is afgelopen als er alleen nog maar inktvissen over zijn.

Wie is bang voor wie

De deelnemers worden onderverdeeld in drie soorten dieren: olifanten, leeuwen en muizen.

Ze zijn herkenbaar aan kaartjes op de rug, waar respectievelijk, olifant, leeuw of muis op staat. Deze dieren bevinden zich in het bos. Ze zijn bang voor elkaar en proberen de ander of te tikken en wel als …

De ballonnenboom

In een aantal bomen worden, niet al te hoog, trossen opgeblazen ballonnen opgehangen. Met verschillende kleuren ballonnen wordt dit een kleurig geheel. Deze ballonnenbomen worden, omdat ze zo bijzonder zijn, bewaakt. Niemand mag eraan komen. Rond de bomen is een afzetting gemaakt van bijvoorbeeld toiletpapier of rood-wit plastic lint van …

Kangoeroetikkertje

Spelers en tikker (kangoeroe) zitten in kangeroehouding. Dit is een lichte hurkzit, armen hangen voor het lichaam. De spelers en de tikker maken kangoeroesprongen om zich te verplaatsen. Wie getikt wordt gaat meehelpen tikken. Het spel mag niet te lang duren en het speelveld mag niet te groot zijn, eerder …

Pak het lint

Een speler is de tikker en staat met een lint, die zo is bevestigd (broek/rok) dat het met een klein rukje losschiet, in een hoek van 't speelveld. Op een teken van de spelleider start het spel. Als iemand wordt getikt gaat deze op zijn hurken zitten en is …

Fort veroveren

Er zijn twee partijen. De indianen en de cavalerie. De indianen moeten proberen het fort "kentucky" te veroveren. Dat kan door de vlag van het fort te veroveren. De cavalerie moet het fort bewaken en verdedigen. Het fort wordt aangegeven door bijvoorbeeld een lint dat om de bomen wordt gebonden …

Tweelingtikkertje

Twee spelers houden elkaar bij de hand vast. De overige spelers staan verdeeld over het speelveld. Op een teken van de spelleider gaat het tweetal proberen iemand te tikken. Als dat lukt, dan neemt de getikte speler de plaats van het van het tweetal in.

Olifantentikkertje

De tikker, de olifant, houdt met zijn linkerhand zijn neus vast en steekt zijn rechterhand en arm door de opening van de linkerarm. Met de rechterhand moet hij proberen te tikken. Wie getikt wordt gaat op dezelfde wijze meetikken. Spel houdt op als laatste speler getikt is.

Linksom rechtsom

Spelers geven elkaar een hand en vormen een kring. Spelleider nummert de kinderen van 1 t/m 4. De spelleider roept bijvoorbeeld rechtsom nrs 4. Deze starten onmiddellijk rechtsom (tegen de wijzers van de klok in) om de cirkel heen naar hun eigen plaats terug. Zij proberen tijdens deze omloop …

Schatgravers

Er is een schat gevonden en verschillende groepen schatgravers proberen elk een zo groot mogelijk deel van de schat te pakken te krijgen door de bewakers van de schat te omzeilen en bij elkaar de veroverde delen van de schat weg te halen.

Er zijn evenveel partijen als er patrouilles …

Gremlins

Er zijn één of twee tikkers. Als er iemand af getikt wordt, moet deze in een afgezet vak aan de rand van het speelveld gaan staan. Hij kan weer bevrijd worden doordat een vrije speler (die nog niet getikt is) zijn hand vast pakt en met handen vast, door het …

Handje klap (recht)

Twee even grote partijen staan achter de lijnen tegenover elkaar. Iedere speler heeft een persoonlijke tegenstander. De aanvallende groep moet naar de verdediger toelopen, deze heeft de rechterhand open naar voren gestoken. De aanvaller moet op een bepaald moment op de hand van de verdediger slaan en dan zo snel …

Handje klap (kring)

Groep staat in kring handen op de rug. Wie is er eerder: de persoon die aangetikt is, of de tikker?

Speler die buiten de kring staat holt om de kring en slaat op de handen van een van de kringspelers deze holt zo snel mogelijk in tegenovergestelde richting om de …

Kat en muis

De spelers in de kring moeten door de armen omhoog (poort open) of de armen omlaag (de poort dicht) de muizen helpen niet gevangen te worden door de kat.

De muizen moeten van de ene kant van de kring door de kring heen en aan de andere kant de kring …

Zilvertransport

Er vindt een zilvertransport plaats van a naar b. Dit gebeurt met de postkoets. De kist met zilverstaven (hout met aluminiumfolie omwikkeld) wordt bewaakt door een groep cowboys. De tocht gaat door een ruig gebied waar veel bandieten wonen.

Het spel wordt dus gespeeld door twee partijen, de cowboys en …

Chinese muur

Alle spelers staan aan een kant van het speelveld (breedte van het speelveld). De tikker bevindt zich in 't speelveld. Deze probeert zoveel mogelijk spelers te tikken. Is men aan de overzijde aangekomen dan wachten op het volgende teken. De getikte spelers moeten samen met de tikker een "Chinese muur …

Hond en vos

De spelers staan in een kring zodanig dat er tussen de spelers door gelopen kan worden. De vos mag in alle richtingen en door alle openingen lopen. De tikker is verplicht precies dezelfde weg te lopen die de vos kiest. Is de hond het spoor bijster of hij maakt een …

Tik de knie

Wordt gespeeld in tweetallen tegenover elkaar. Iedereen heeft een hand op de rug, met de andere hand proberen de spelers de knieën van de partner te tikken en tevens te voorkomen dat de eigen knieën aangetikt worden. Bij dit spel is wel wat ruimte nodig, daar de spelers zich ongetwijfeld …

Katten en ratten

Er zijn twee partijen, de katten en de ratten, die te herkennen zijn aan een verschillend gekleurde band om de arm (in plaats van gekleurde bandjes kan je ook gekleurde wasknijpers nemen). De beide partijen zijn even groot. De ratten verspreiden zich als eerste in de aangegeven wijk. Even later …

Cody, cody, cody

Dit spelletje uit India wordt buiten gespeeld met een onbeperkt aantal deelnemers.

Je zet een veld uit van ongeveer 15 x 25 meter, afhankelijk van het aantal spelers. Midden door het veld trek je een lijn, de middenlijn, die het veld in twee gelijke delen verdeelt.

De spelers worden in …

Lijmstok

De spelers en tikker staan in het speelveld op een teken start 't spel. Wanneer iemand getikt wordt pakt hij ook de stok vast. Ze gaan dan samen verder tikken. Als aan de eerste stok 6 spelers vastzitten, breng dan een tweede stok in 't spel want anders heb je …

Automerkentikkertje

Spelers en tikker lopen in het speelveld. Spelers mogen niet getikt worden als ze stilstaan en direct, flitsend snel, een automerk hardop roepen. Staat de speler stil en de tikker heeft sneller getikt dan de speler een automerk heeft geroepen, dan is de speler of en krijgt hij een punt …